Afgelopen zaterdag op de Ireen Wüst ijsbaan in Tilburg waren de verwachtingen hoog gespannen door de komst van werelds beste schaatser Sven Kramer. Hij deed zijn best maar kon toch het verschil niet maken met de geharde mannen van de lange adem en dan speciaal zijn grootste concurrent op de lange afstanden Jorrit Bergsma. Bergsma gooide olie op het vuur wat leidde naar een ronde voor met 11 rijders. Bergsma deed het meeste werk. Kramer waagde een poging om het gat dicht te rijden doch hij capituleerde en reed zijn wedstrijd uit. In de boeiende finale van de elf rijders wist Evert Hoolwerf de sprint te winnen voor Arjan Stroetinga en Sjoerd den Hartog.
Bij de dames won de uit Rome afkomstige Gina Lolobridgida haar derde wedstrijd op rij voor Elma de Vries en Lisa van der Geest. Achttien rijdsters wisten een ronde voor te pakken en dat waren natuurlijk niet de zwakste van het peloton. De winnares gaat er op deze manier nog veel meer winnen. Er is op dit moment geen vergelijkbare sprintster bij.
Bij de beloften wist niemand weg te komen. Het peloton is vrij homogeen. Momenteel is geen ploeg bij die de wedstrijd kan domineren zoals het Groene Hart Team van Joost Juffermans de afgelopen jaren deed. Bart Hoolwerf, jawel broertje van Evert, dolle pret in de familie Hoolwerf, won de hectische sprint voor Niels Immerzeel en Sjors van der Meer (GroeneHart)
Tjilde Bennis wist zich niet bij de kopgroep te vestigen en werd 36e in de tweede groep. Cristiaan Hoekstra reed zijn eerste wedstrijd bij de Topdivisie maar moest na 50 ronden afhaken.

Volgende wedstrijd a.s. zaterdag in het gerenoveerde Thialf in Heerenveen. Start dames om 19.00 uur, Topdivisie om 20.00 uur en de Beloften om 21.30 uur.